Góry Stołowe - Róg

Cześć!

Chcielibyśmy zabrać Was dzisiaj na mało znany szczyt Gór Stołowych- głównie dlatego, że jest on nieco oddalony od Parku Narodowego GS i leży jakby po drugiej stronie (dojazd przez Czechy zajmuje ok. 50 min, a przez teren Polski nieco ponad 1h).

Szczyt ten odwiedziliśmy w ramach realizowania Korony Gór Stołowych KZKG RP oraz Diademu Polskich Gór.

Jeśli jesteście ciekawi, jak przebiega trasa na Róg - zapraszamy dalej :)

Róg (715 m n.p.m.) - najwyższy szczyt pasma Zaworów, czyli północno-zachodniej części Gór Stołowych. Szczyt jest zupełnie płaski i częściowo zalesiony. Różni się też bardzo od znanego krajobrazu Gór Stołowych i w zasadzie, poza płaskim wierzchołkiem, w niczym innym ich nie przypomina. Szczyt jest częściowo zalesiony - mimo to widoki są bardzo ładne. Ze szczytu możemy podziwiać panoramę na Góry Kamienne i Wałbrzyskie, a ze zboczy od północno-zachodniej strony - panoramę na Kotlinę Krzeszowską, Góry Krucze i Jastrzębie, a także przy dobrej widoczności - na Karkonosze i Śnieżkę. Dodatkowo na północno-zachodnim zboczu znajdują się dwie długie polany, z czego jedna z nich służy za startowisko paralotniarskie.

Położenie Rogu względem PNGS

Na szczyt dotrzecie:
- z Chełmska Śląskiego niebieskim szlakiem - ~1h
- ze Strażnicze Naroże - ~0,5h
- z Łącznej zielonym a potem czerwonym, lub niebieskim szlakiem - ~1,5h (można też zrobić pętlę tymi szlakami - ~2,5h)

Z racji, że my tego dnia byliśmy wcześniej na Jańskim Wierchu i czekał nas jeszcze ok. godzinny powrót do kwatery, zdecydowaliśmy się na najkrótszą trasę.

Auto zostawiliśmy na niewielkim, darmowym parkingu przy Strażniczym Narożu. Parking pomieści ok. 10 aut, jednak biorąc pod uwagę iż Róg nie jest zbyt popularnym szczytem to raczej nie obawialibyśmy się o brak miejsc. My parkowaliśmy ok 11 i poza nami były jeszcze cztery inne samochody.

Zbieramy rzeczy i ruszamy za czerwonymi znakami. Szlak prowadzi nad szeroką leśną drogą, delikatnie pnąc się w górę - w zasadzie to nawet nie wiemy kiedy nabraliśmy nieco wysokości ;) Po ~10min wychodzimy z lasu i możemy cieszyć się widokami na Kotlinę i okoliczne góry. Udaje nam się nawet dostrzec Karkonosze i Śnieżkę. Po kilkunastu metrach znów wchodzimy w las i o mało nie przechodzimy odbicia szlaku.

Strażnicze Naroże - parking

Początek czerwonego szlaku Strażnicze Naroże - Róg

Widoki na Góry Jastrzębie i Krucze ze szlaku czerwonego na Róg

Widoki na Karkonosze i Śnieżkę ze szlaku czerwonego na Róg

Widok na Śnieżkę z czerwonego szlaku na Róg

Na drzewie dostrzegamy niebieski znak - szlak wychodzi z lewej strony od dołu, a nasza wygodna droga idzie dalej prosto już bezszlakowo. W tym miejscu szlak czerwony odbija ostro w prawo - zachowajcie tu czujność bo łatwo to odbicie przeoczyć.

Skrzyżowanie ze szlakiem niebieskim, na drzewie widać znak

Skrzyżowanie ze szlakiem niebieskim - tu odbijamy w prawo 😝

I w tym miejscu robi się nieco bardziej stromo - jest to jednak krótkie, ok 300 metrowe podejście, prowadzące dość wąską ścieżką pomiędzy niewysokimi drzewkami. Z naszej prawej strony jest strome zbocze.

Szlak czerwony i niebieski na Róg - jedyne ok. 300 m podejście

Podejście po chwili doprowadza nas do kolejnej leśnej drogi i tu odbijamy w lewo. I już zupełnie płaską drogą, po niecałych 10 min docieramy do celu! Róg zdobyty! Szczyt jest oznaczony tabliczką przybitą do drzewa, więc niełatwo go przeoczyć :) Robimy pamiątkowe foty i przez chwile podziwiamy panoramę na Góry Kamienne i Wałbrzyskie, po czym po swoich śladach wracamy do auta - po drodze zachwycając się jeszcze widokami Karkonoszy i Gór Kruczych na tle Kotliny Krzeszowskiej.

Ostatnia prosta

Góry Stołowe - Róg 715 m n.p.m.

Róg - widoki na Góry Kamienne i Wałbrzyskie

Ostatnie spojrzenia na widoki z czerwonego szlaku

Całość trasy zajęła nam ~1h, a po drodze nie spotkaliśmy ani jednej osoby.