Beskid Żywiecki - Wiertalówka, Kotarz i Muńcuł

Cześć!

Zabieramy Was dzisiaj w drugą część naszego wypadu po szczyty z Korony Beskidu Żywieckiego: Wiertalówkę, Kotarz i Muńcuł.

Jeśli jesteście ciekawi, jak wyglądała trasa - zapraszamy :)

Wiertalówka -1.063 m n.p.m. to szczyt leżący w grupie Wielkiej Raczy i bocznym grzbiecie Beskidu Żywieckiego. Na szczycie jest niewielka polanka, a jego zbocza pokrywają drzewa. Szczyt nie jest oznaczony (nie znaleźliśmy żadnej tabliczki) i nie ma tu też żadnego charakterystycznego miejsca, więc jeśli potrzebujecie potwierdzenie do odznak to najlepiej zrobić screen z Waszą lokalizacją na mapie który widzi ten szczyt (np. Mapa Turystyczna, Mapy.cz)

Kotarz - 1.107 m. n.p.m. - również należy do grupy Wielkiej Raczy. Podobnie jak z Wiertalówką, mamy tutaj mini polankę i brak oznaczenia szczytu. Jest jednak tablica informacyjna o rezerwacie przyrody Muńcuł, więc może posłużyć Wam jako potwierdzenie zdobycia szczytu.

Muńcuł - 1.165 m n.p.m. - znajduje się całkowicie w lesie. Natomiast w pobliżu znajduje się Hala pod Muńcołem, gdzie możecie się napawać widokami na panoramę Tatr i Pilsko. Szczyt jest oznaczony :)

Wszystkie trzy szczyty są zaliczane do Karpackich Tysięczników (i Polskich) KZKG RP, a Muńcuł również do Korony Beskidu Żywieckiego KZKG RP.

Na wszystkie trzy szczyty dotrzecie:
- z Mładej Hory szlakiem niebieskim do Przełęczy Kotarz potem :
    * w lewo zielonym na Kotarz i Muńcuł - ~1,5 h
    * w prawo na Wiertalówkę - ~1 h
- z Soblówki z przystanku PKS niebieskim szlakiem do Przełęczy Kotarz potem:
    * w prawo zielonym na Kotarz i Muńcuł - ~2 h
    * w lewo na Wiertalówkę - ~2 h
- z Soblówki z przystanku PKS szlakiem żółtym, a potem zielonym na Wiertalówkę - ~2h
- z Ujsoł zielonym szlakiem:
    * na Muncuł - ~2h
    * Muńcuł + Kotarz - ~2,5h
    * Muńcuł + Kotarz + Wiertalówka - ~3h

My startujemy z Bacówki PTTK na Rycerzowej, bo tam nocowaliśmy po zachodzie oglądanym z Hali Rycerzowej (więcej przeczytacie TUTAJ), kierując się przez Halę wzdłuż żółtego szlaku i dochodzimy do łączenia ze szlakiem zielonym i nim kierujemy się na Wiertalówkę. Po ok. 30 min jesteśmy na miejscu, szlak prowadził nas w dół, a na sam szczyt było krótkie podejście. Z samego szczytu mogliśmy podziwiać nasz kolejny cel na dziś - Muńcoła.

Robimy zrzuty z lokalizacją i schodzimy w dół do Przełęczy Kotarz. Szlak prowadzi nas przy lesie, więc jesteśmy w pełnym słońcu, czeka nas też jedno ostrzejsze zejście. Po ok 50 min docieramy do Przełęczy Kotarz, skąd kierujemy się dalej prosto zielonym szlakiem w kierunku Kotarza.
I tu czeka nas pierwsze ostrzejsze podejście. Do samego Kotarza szlak wiedzie przez las, więc jesteśmy osłonięci od słońca, i stopniowo zdobywamy wysokość idąc na zmianę odcinkami płaskimi i stromymi (krótkie podejścia). Po ok. 30 min docieramy do polanki na szczycie. Przysiadamy na chwilę żeby odpocząć, coś przekąsić i napić się wody.

Ruszamy dalej, najpierw schodząc nieco w dół, chwilę płasko i znów zaczynamy piąć się w górę. Po jakichś 10 min wychodzimy z lasu, a przed nami rozpościera się polana pod Muńcołem, szlak prowadzi nas jej obrzeżami, postanawiamy najpierw zdobyć szczyt, a potem wrócić żeby napawać się widokami.

Chwilę później znów wchodzimy w las. Ostatnie podejście i jesteśmy na szczycie. Jeśli chcecie udokumentować zdobycie szczytu zdjęciem z tabliczką, to w miejscu gdzie szlak skręca w prawo musicie iść parę kroków prosto poza szlak. Gdy ja szukałam tabliczki, Artur w tym czasie znalazł jeszcze resztki śniegu leżące gdzieś nieopodal - przy upale ~30 st ten śnieg był dla nas zbawieniem ;)

Tabliczka z nazwą znajduje się parę kroków na wprost :)

Cykamy pamiątkowe foty i wracamy na halę, zachwycamy się widokami i idziemy w stronę bacówki żeby zobaczyć ją z bliska. Tam spotykamy jeszcze śpiących w hamakach turystów, więc żeby im nie przeszkadzać wracamy na szlak i tą samą drogą schodzimy do Przełęczy, gdzie odbijamy w niebieski szlak w stronę Soblówki.

Szlak cały czas delikatnie prowadzi nas w dół, idzie nam się przyjemnie i mimo, że widoków stąd się nie uświadczy to napawamy się pięknem otaczającej nas przyrody. Ten szlak jest na prawdę bardzo urokliwy. Po niecałej godzinie docieramy na parking w Soblówce, gdzie dzień wcześniej zostawiliśmy samochód.

Według mapy taka trasa powinna Wam zająć niecałe 3h, nam z przerwami na odpoczynek i zdjęcia zajęła ok 3,5h
Źródło: Mapa Turystyczna

Data wycieczki: 12.05.2021r
Projekty:
- Karpackie Tysięczniki KZKG RP - 17/200
- Tysięczniki Polskich Gór - 20/250

Jesteśmy ciekawi, czy zdobyliście już te szczyty czy też ich zdobycie dopiero przed Wami :)